Nieuws

Alle nieuwsitems

Door Wouter Raskin op 7 september 2018, over deze onderwerpen: Limburg, NMBS

Op maandag 17 september start de langverwachte renovatie van het treinstation van Hasselt. De werken zullen ruim 19 miljoen euro kosten en tot 2023 duren. Roltrappen die om de haverklap defect zijn, ontoegankelijke perrons voor mindervaliden, een uitstraling die meer aan het Oostblok van de …

Door Wouter Raskin op 18 juli 2018, over deze onderwerpen: NMBS

De koperdiefstallen langs het spoor kostten de NMBS in 2017 600.000 euro. Door de vermindering van het aantal incidenten als gevolg van koperdiefstallen daalde het kostenplaatje sinds 2013, toen de NMBS nog 4,8 miljoen euro moest ophoesten, stelselmatig. Dat blijkt uit het antwoord van minister van …

Door Wouter Raskin op 13 juli 2018, over deze onderwerpen: Limburg, NMBS

Goed nieuws voor de ontsluiting van Noord-Limburg: vanaf eind 2020 kunnen er rechtstreekse treinen rijden vanuit het noorden van de provincie naar Brussel. Tegen dan moet de elektrificatie van de spoorlijn Mol-Hamont klaar zijn. Volgens federaal mobiliteitsminister François Bellot (MR) zal het …

Door Wouter Raskin op 11 juni 2018, over deze onderwerpen: Limburg, NMBS

Afgelopen week werd de sneltram Hasselt-Maastricht voor de zoveelste keer dood en begraven verklaard, maar andermaal blijkt die conclusie voorbarig. Veertien jaar na de aankondiging van het grote Spartacusplan door Steve Stevaert dendert zijn geesteskind nog altijd verder. Maar is er ook een …

Door Wouter Raskin op 28 mei 2018, over deze onderwerpen: NMBS

De N-VA dient een wetsvoorstel in om het blokkeringsrecht van spoorbonden bij hervormingen van de arbeidsregels af te schaffen. 'Organiseer het sociaal overleg zoals in de privésector.' Het spoor houdt eind dit jaar als eerste overheidsbedrijf sociale verkiezingen. Het betekent het einde van de …

Door Wouter Raskin op 22 maart 2018, over deze onderwerpen: Limburg, NMBS

Begin dit jaar raakten de resultaten bekend van een internationale studie naar de drie mogelijke tracés voor de IJzeren Rijn. Uit de studie bleek dat het 3RX-tracé – de zogenaamde Derde Weg die via Venlo richting het Ruhrgebied loopt – de meest haalbare optie is. De studie kwam er op initiatief …