Renovatie station Hasselt start op 17 september

Door Wouter Raskin op 7 september 2018, over deze onderwerpen: Limburg, NMBS

Op maandag 17 september start de langverwachte renovatie van het treinstation van Hasselt. De werken zullen ruim 19 miljoen euro kosten en tot 2023 duren.

Roltrappen die om de haverklap defect zijn, ontoegankelijke perrons voor mindervaliden, een uitstraling die meer aan het Oostblok van de grauwe jaren 80 doet denken dan aan een modern knooppunt voor openbaar vervoer. Dat is hoe het station van Hasselt er vandaag bij ligt.

Nog even, want op 17 september starten de langverwachte renovatiewerken. Een volledig nieuw station komt er niet. Na megaprojecten in onder andere Bergen, Luik, Antwerpen en Gent, gooit de NMBS het onder impuls van mobiliteitsminister François Bellot (MR) over een andere boeg: er komen geen grote nieuwbouwprojecten, er wordt alleen nog geïnvesteerd in infrastructuur die de dienstverlening rechtstreeks ten goede komt. De Franstalige liberaal wil zo komaf maken met het beeld van de verkwistende PS.

Tegelijk wordt Bellot ook tot die keuze gedwongen door financiële redenen. De NMBS moet immers besparen. In ruil daarvoor heeft de federale regering wel 1 miljard euro extra geleend om te investeren. Een deel daarvan, 19,2 miljoen euro, komt nu naar Hasselt. Het geld wordt opgehoest door zowel vervoersbedrijf NMBS (13,5 miljoen) als infrastructuurbeheerder Infrabel (5,7 miljoen).

Schop in de grond

“De eerste werken zullen over anderhalve week starten aan de achterkant van het station, in Runkst”, zegt federaal Kamerlid Wouter Raskin (N-VA), die de timing opvroeg bij het kabinet van Bellot. “We zijn erg tevreden dat we, ondanks het krappe budgettaire kader bij de spoorbedrijven, belangrijke Limburgse dossiers hebben kunnen vastleggen in de meerjareninvesteringsplannen. Het is goed dat de Limburgse treinreizigers kunnen zien dat de schop effectief in de grond gaat en dat het comfort eindelijk een stukje zal verhogen.”

Vijf jaar

De werken aan de kant van Runkst zullen het uitzicht van de achterkant van het station ingrijpend veranderen. “De trap naar de onderdoorgang wordt er gerenoveerd en er komt ook een lift”, klinkt het bij de NMBS. “Tegelijk wordt de overkapping vernieuwd en verbreed, en komt er een ticketautomaat te staan.”

Vanaf september 2019 volgt de tweede en grootste fase. “Dan wordt de onderdoorgang aangepakt, worden de perrons verhoogd en beter verlicht en komen er nieuwe roltrappen en liften naar elk perron.” Dat moet de aantrekkelijkheid en de toegankelijkheid van het station sterk verbeteren.

De werken zullen in totaal bijna vijf jaar duren. “In de loop van 2023 moeten de werken afgerond zijn”, zegt de NMBS.

 

Bron: Het Belang van Limburg © Mediahuis 2018

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is