De afspraken van de Zweedse coalitie zijn geen chantage

Door Peter De Roover op 17 december 2018, over deze onderwerpen: Democratie, Infografieken, N-VA
Peter De Roover

“Het enige wat wij ‘eisen’ is dat de afspraken uit de Zweedse coalitie worden nageleefd.” Kamerfractievoorzitter Peter De Roover reageerde gisteravond in Terzake op het verwijt als zou de N-VA de Marrakeshregering-Michel II ‘chanteren’ met bijkomende eisen. Hij stelde vast dat premier Michel de uitgestoken hand van de N-VA tot samenwerking afsloeg. Volgens Peter De Roover heeft Charles Michel nog twee opties: steun zoeken bij de PS of naar de koning gaan om het ontslag van zijn regering aan te bieden.

Harde garanties

“Het verschil met twee weken geleden is dat de N-VA-ministers niet meer in de federale regering zitten. Zij kunnen de uitvoering van de afspraken, zoals de begroting, niet meer mee in het oog houden.” Peter De Roover legde uit waarom de N-VA harde garanties wil over een aantal thema’s alvorens gedoogsteun te bieden aan Michel II. Concreet gaat het om de arbeidsdeal, met de degressiviteit van de werkloosheidsuitkeringen, het VN-migratiepact, de begroting en de openstelling van enkele artikels uit de grondwet voor herziening.

Grondwet wijzigen

Terwijl sommigen gewagen van onredelijke bijkomende eisen, relativeert Kamerfractievoorzitter De Roover dat het uitsluitend gaat over de voortzetting van de Zweedse erfenis. Dat geldt ook voor de grondwetsartikelen die de N-VA als open voor herziening verklaard wil zien. “Onze vraag om de mogelijkheid te openen om in een volgende legislatuur de grondwet te wijzigen, is bij de vorming van de regering afgesproken. Wij zouden graag de garantie hebben dat ook die stap gezet wordt”, zei Peter De Roover.

Uitgestoken hand

“Het is duidelijk dat onze uitgestoken hand niet gewenst is. Het weze zo. Als de premier een meerderheid wil, zal hij die bij de linkerzijde moeten zoeken.” Voor Kamerfractievoorzitter De Roover volstaat het alleszins niet dat de regering op een minderheid van amper een derde van de parlementszetels teert. De komende dagen zal blijken hoe de politieke situatie evolueert.

Bekijk het integrale gesprek met Peter De Roover op VRT NU (beschikbaar tot 16 januari 2019).

Deze vier voorwaarden stelt de N-VA in ruil voor steun aan de begroting van de marrakeshregering. Chantage?

Hoe waardevol vond je dit artikel?