U bent hier
Reizigerstellingen, investeringen? Niet uw zaken, vindt de NMBS.

'De NMBS acht het niet aangewezen om te antwoorden.' Dat zinnetje wil de N-VA nooit meer lezen.
Informatie verzamelen en op basis daarvan wetgevende initiatieven nemen. Dat is een van de taken van de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Een van de Kamerleden, Wouter Raskin van de N-VA, vindt dat hij die opdracht niet naar behoren kan vervullen.
De oorzaak? Die ligt bij de NMBS, volgens Raskin. Op te veel parlementaire vragen over het Spoor, die hij adresseert aan bevoegd minister François Bellot (MR), blijft het antwoord uit. 'De federale staat pompt jaarlijks enkele miljarden in de NMBS. Daartegenover mag toch wel enige transparantie staan', klinkt het.
Raskin informeerde bijvoorbeeld naar het verwachte aantal treinreizigers in de nieuwe Luikse stopplaatsen Seraing, Ougrée en Chaudfontaine. De NMBS antwoordde daarop 'het niet aangewezen te achten hierop te antwoorden'.
De resultaten van reizigerstellingen? 'Interne gegevens, uitsluitend bestemd voor operationele doeleinden.' Een overzicht van de incidenten in het station van Hasselt? 'Interne documenten.'
Raskin: 'De heropening van die drie stopplaatsen in Luik kosten de belastingbetaler 2,27 miljoen euro. Met een jaarlijkse exploitatiekostprijs van bijna 1,5 miljoen euro. Dat mogen ze toch motiveren met objectieve cijfers. Het gaat hier tenslotte om een openbare dienstverlening.'
Hulp van Bracke
De NMBS laat weten dat de drie heropende stations passen in de ontwikkeling van het Luikse voorstadsnet. 'We willen daarmee de verkeersdrukte op de weg ontlasten en meer automobilisten op de trein krijgen.'
Die uitbreiding van het aanbod is goedgekeurd door de federale regering, klinkt het nog. 'De stakeholders, onder wie ook de politici, zijn van bij het begin meermaals betrokken en geraadpleegd.'
Raskin laat het hier niet bij en rekent op de hulp van Kamervoorzitter Siegfried Bracke (N-VA)
om alsnog antwoorden te krijgen. Vorig jaar formuleerde de Hasseltse N-VA'er al een wetsvoorstel om de controle op de NMBS, Infrabel en Belgocontrol te versterken. Vooral meer inzage in de financiën is prioritair. De regeringspartij hoopt zo inzicht te krijgen in de werking van het spoorbedrijf en mogelijke budgettaire uitspattingen op te sporen.
Bron: De Standaard © Mediahuis 2017