U bent hier
Parket onderzoekt sponsoring NMBS van Hasseltse clubs

Het parket onderzoekt de sponsoring door de NMBS van sportclubs en evenementen in Hasselt." Dat heeft minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) gisteren in de commissie Infrastructuur van de Kamer geantwoord op vragen van volksvertegenwoordiger Wouter Raskin (N-VA). Meer details wilde ze niet geven, omdat het onderzoek nog loopt.
Wouter Raskin bestookte minister Galant met vragen over de renovatie van het station van Hasselt, de stiptheid van de treinen in Hasselt en de sponsoring door Eurostation en Euro Immo Star van Hasseltse sportploegen en evenementen. De antwoorden van Galant bleven helaas vaag.
Stiptheid van de treinen
De stiptheid bij de NMBS laat overal in het land te wensen. Maar het meest in het station van Hasselt waar niet minder dan 10 procent van de treinen te laat is. Dat zorgt vaak voor aansluitingsproblemen. Volgens minister Galant moet de oorzaak van deze slechte score niet gezocht worden in Hasselt zelf, maar in Brussel voor de Lijn 36 Brussel-Leuven-Hasselt en in Landen voor de Lijn 21 Landen-Sint-Truiden-Hasselt.
In Landen wordt de trein Brussel-Luik/Hasselt ontkoppeld. Een oplossing op korte termijn is er niet. Die moet komen van het nieuwe Vervoersplan in 2017.
Station Hasselt
Wouter Raskin wilde van de minister ook weten wat haar plannen met het station van Hasselt zijn. In het oorspronkelijke investeringsplan 2013-2025 stond 42 miljoen euro ingeschreven om het station te renoveren. Dat is absoluut nodig omdat het station onderkomen is en de meeste perrons niet eens toegankelijk zijn voor personen met een handicap.
Maar voor de zomervakantie plaatste minister Galant in een interview een groot vraagteken achter de investeringsplannen voor het station van Hasselt. Dat vraagteken bleef na het debat van gisteren in de Kamer pal overeind staan. De minister beperkte zich in haar antwoord immers tot een verwijzing naar het nieuwe investeringsplan 2015-2020 dat nu in de maak is. Daarna zal er pas meer duidelijkheid zijn.
Wouter Raskin vindt dit niet kunnen. Hasselt is een centrumstad en een provinciehoofdplaats en moet dus een belangrijke plaats krijgen in de ketenmobiliteit. Daar is ook een goed station voor nodig.
Sponsoring
Tot slot had Wouter Raskin ook een reeks vragen over de sponsoring door Eurostation en Euro Immo Star van Hasseltse sportclubs en evenementen.Raskin had het in zijn vraagstelling meer concreet over:
de sponsoring van Sporting Hasselt, Hasselt Basketbalteam en de vzw Sportpromotie Hasselt voor 270.000 euro in de periode 2005-2014,de sponsoring van het cultuurevenement De Kus in september 2012,en de sponsoring van een autovrije zondag in Hasselt.
Nog volgens Raskin zou de NMBS ook meerderemalen het bal van de burgemeester hebbengesponsord. Maar dat zat niet in de vraagstelling. Ookhier bleef Galant op de vlakte. Na een rapport van Ernst & Young over de grote misbruiken bij de NMBS, organiseerde die een eigen audit. In dat onderzoekstootte de huidige NMBS-leiding op de sponsoring door Eurostation en Euro Immo Star in Hasselt. Die worden in de audit als "niet normaal" beschouwdomdat de NMBS geen sponsoringpolicy heeft. Beide audits zijn doorgespeeld aan het parket. Zolang het onderzoek loopt, kan Galant daar niets over zeggen.
Bron: Het Belang van Limburg © Mediahuis 2015